לוח אירועים

טנגו אל תוך הלילה

קונצרט ומסיבת ריקודים עם נועם זילברברג ותזמורת הריקודים הקטנה מוורשה

הרכב התזמורת:

נועם זילברברג – שירה / פסנתר / ניהול אמנותי

מיכאל גורצ'ינסקי – קלרינט / סקסופון

מיכאל רובאק – קלרינט

מאוריצי אידז'יקובסקי – חצוצרה

פיליפ מאזור – חצוצרה

דגנה סדקובסקה – כינור

זופיה אנדזלם – כינור

אולגה אובצ'יניקוב – כינור

מיקולאי מייקושאק – אקורדיון

אנדז'יי איזדבסקי – גיטרה / בנג'ו

לוקאש אובצ'יניקוב – קונטרבס

קשישטוף שמיינדה – תופים / ויברפון

את היום השני של הפסטיבל חותמים מופע ומסיבת הריקודים ברוח הטנגו של תיאטרון הקברט, בתי הקפה ומועדוני הריקודים של פולין בין מלחמות העולם. היו אלה ימי חסד מעטים של חרות לאומית וחופש ביטוי, אשר עוררו את האמנים ליצור בפרץ אינסופי של השראה.

תזמורת הריקודים הקטנה (Mała Orkiestra Dancingowa), בניהולו של נועם זילברברג, מבצעת מוסיקת פופ פולנית מוקדמת. התזמורת, המורכבת משנים-עשר נגנים, ניגשת לרפרטואר הורשאי מהתקופה שבין המלחמות חפה מנוסטלגיה ובה בעת נאמנה לסגנון המקורי. בעזרת הקלטות ישנות שנשמרו, התזמורת מבצעת פרטיטורות משוחזרות של הביצועים המקוריים של השירים משנות ה-30 של המאה שעברה.

MOD  פועלים בעיקר בבסיסם בורשה, אך מוזמנים לנגן באופן קבוע ברחבי המדינה ומחוצה לה. התזמורת הופיעה בעבר גם בגרמניה, הולנד וגאורגיה. בשנה שעברה התזמורת הקליטה אלבום ראשון בחסות הרדיו הפולני.

ורשה של לאחר מלחמת העולם הראשונה הייתה עיר רב תרבותית עם שאיפות קוסמופוליטיות, פתוחה להשפעות ולרעיונות חדשים וקשובה לאופנות בין-לאומיות. בנקודת זמן אחת, הקהל הורשאי היה חשוף לסגנונות מוסיקליים רבים ומגוונים – מוסיקת קברטים בסגנון ברלינאי ופריזאי, אופרטות וינאיות, ג'אז אמריקאי מוקדם וריקודים דרום אמריקאים, כמו גם סגנונות קרובים יותר לבית כמו מוסיקת עם פולנית, רוסית, יהודית או צוענית.

באווירה שוקקת חיים ומגוון תרבותי זו, החל מתעצב סגנון מוסיקלי חדש ובשנות ה-30 כבר מצא עצמו בקדמת הבמה סגנון ורשאי חדש, מגובש ובטוח בעצמו. הקהל העיקרי היו בני מעמד הביניים העולה, אשר פקדו בהשתוקקות כל מופע וסרט חדשים, שהופיעו בקצב מסחרר, והביאו לעולם להיטים מוסיקליים רבים – חלקם זכורים היטב עד היום.

העובדה שמרביתם של המלחינים והכותבים וחלק נכבד מהמבצעים היו פולנים ממוצא יהודי מדגימה את האינטגרציה ורב-התרבותיות ששלטה אז בעיר. אמנים יהודים שהגיעו מורשה לארץ ישראל - בעיקר לתל אביב - בשנים שלפני מלחמת העולם השניה, במהלכה ולאחריה, עצבו את הנוף התרבותי בעיר העברית הצעירה על פי המודל הורשאי שהכירו מהבית. כמה מן השמות הבולטים היו הנריק גולד (צבי זהבי), שמואל (סטניסלב) פרשקו וכמובן, משה וילנסקי. כך, בעוד הסגנון הכה מזוהה עם ורשה נעלם בהדרגה מהנוף בפולין בשנים שלאחר המלחמה, שרידיו ניכרו היטב עוד שנים רבות בסגנון הישראלי החדש.


בחסות מכון לתרבות פולין


  • צילום:
    Noam Zylberberg (fot. Grzegorz Domański), FKZ18_Mala_Orkiestra_Dancingowa _fot._Michal_Ramus-

הדפדפן שלכם מיושן!

אנא עדכנו את הדפדפן שלכם על מנת לצפות באתר זה באופן תקין.
הורידו מכאן את אחת הגירסאות האחרונות של הדפדפנים:
  • Microsoft Edge Google Chrome Firefox Browser Opera Browser