לוח אירועים

גיבורי אופנה ותרבות 2023/24

עורכת ומרצה: יערה קידר
אוצרת, היסטוריונית אופנה ודוקטורנטית בתוכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית


הסדרה כוללת שישה מפגשים
ימי שני | 19:30 |אולם רבקה קראון

 

 

 

 

צילום: מאיר כהןצילום: מאיר כהן

01/
הבשורה מבית דיור

המעצב האגדי כריסטיאן דיור עמד בראש בית האופנה רק עשר שנים, אך שינה את פני האופנה לנצח. למרות חילופי המעצבים לאורך השנים נראה כי רוחו של דיור מרחפת מעל המקום, והתערוכה על אודות בית האופנה נודדת בעולם כבר חמש שנים. ההרצאה מספרת את סיפורו של בית האופנה הפריזאי דרך הסיפורים של דיור עצמו, אך גם של המעצבים שעברו בדלתותיו כמו ג'ון גליאנו הנועז והשערורייה שגרמה להדחתו, ומריה גרציה קיורי – האישה הראשונה בתפקיד, שהכניסה את ערכי הפמיניזם בשערי בית האופנה.


6.11.23

איור: איריס פוגל בן חמואיור: איריס פוגל בן חמו

02/
האופנה על פי אנדי וורהול

אנדי וורהול חלם להיקבר בג׳ינס. הוא החל את דרכו כמעצב נעליים, עיצב שמלות מנייר וניסח שפת אופנה שלמה. וורהול הבין את כוחה של האופנה להפוך דמות לאייקון תרבות: הוא עיצב את מראהו, אסף באדיקות את מאות הפאות שחבש ואצר סביבו פָּמַלְיָה שהפכה ליצירת אמנות מוקפדת בעצמה. ההרצאה, היא מסע בעקבות חייו המרתקים של גיבור העל של האמנות המודרנית ואהבתו הבלתי מעורערת לאופנה. נספר את סיפורו יוצא הדופן דרך האנשים שהקיפו אותו, ההיסטוריה של הפאות, וכמובן מעצבי האופנה ששואבים השראה מיצירתו ושומרים על דמותו חיה ובועטת – על המסלול, ברחוב, באופנה ובתרבות.


25.12.23

איור: איריס פוגל בן חמואיור: איריס פוגל בן חמו

03/

הכול אודות איב: אופנה, אמנות ואיב סן לורן

אי אפשר לדבר על אופנה ועל אמנות מבלי לחגוג את חייו ואת יצירתו של מי שאופנה ואמנות היו חלק בלתי נפרד ממנו, המעצב האיקוני של המאה ה-20 – איב סן לורן. אמנות ואמנים הסעירו אותו ועוררו בו רצון ליצור, יצירות העניקו לו השראה וטעמו הייחודי הפך אותו לאחד מאספני האמנות החשובים. ההרצאה מוקדשת לסיפור חייו הסוער של מי שהתחיל את דרכו בגיל 20 כמעצב ראשי בבית דיור, ובהמשך הקים את אחד מבתי האופנה הגדולים והמשפיעים בדורו. הרצאה שהיא חגיגה של אופנה ושל אמנות כמו שרק סן לורן יכול היה לשרטט: מהאוסף הבלתי נשכח שלו, דרך ההשראות מאמנות מערבית ולא מערבית, ועד לתערוכת ענק שהוקדשה לו ב-2022 והתפרסה על פני לא פחות משישה מוזיאונים בפריז.


12.2.24

איור: איריס פוגל בן חמואיור: איריס פוגל בן חמו

 04/
ויויאן ווסטווד

מסע פרוע בעקבות מלכת האופנה האגדית שחוללה מהפכות, שינתה את המסלול של עולם האופנה וסללה את הדרך ליוצרים רבים אחריה. השנה, בגיל 81, הלכה ווסטווד לעולמה והותירה מורשת מפוארת. היא התפרסמה כאחת הדמויות המשפיעות בסצנת הפאנק של שנות ה-70, והפכה לאחת מהמעצבות המצליחות והנחשקות בעולם. ווסטווד לא היססה לשלב אופנה ויקטוריאנית, פאנק, הומור, פוליטיקה וקיימות. ההרצאה תספר את סיפורה של המעצבת הבועטת שחתרה תחת מוסכמות מיושנות וניפצה גבולות בין אופנה, תרבות ומוזיאונים, מעצבת שהשאירה חותם עמוק בעולם האופנה ומחוצה לו.


1.4.24

איור: איריס פוגל בן חמואיור: איריס פוגל בן חמו

05/
קוקו שאנל וקרל לגרפלד: בליינד דייט של טיטאנים

קוקו שאנל וקרל לגרפלד מעולם לא נפגשו. בשנת 1983, ירש לגרפלד את מקומה כמעצב ראשי בבית האופנה שאנל והפיח חיים חדשים במיתולוגיה שהותירה אחריה: השמלה השחורה הקטנה, הפנינים ותיק 2.55 המפורסם – סמל השיק הצרפתי. ההרצאה תיקח אותנו אל מאחורי הקלעים של בית שאנל, יקום מסעיר רווי סודות אפלים, למסע היסטורי מתקופת שאנל ועד מותו של לגרפלד. ארבע שנים עברו מאז הלך לגרפלד לעולמו. זו נקודת זמן טובה לתהות גם על עתידו של בית האופנה. ההרצאה היא גם הצצה יוצאת דופן לתערוכת הענק שתיפתח במאי במוזיאון המטרופוליטן שבניו יורק, וגם, איך לא, לערב המט גאלה הנוצץ לכבוד פתיחת התערוכה.


20.5.24

איור: איריס פוגל בן חמואיור: איריס פוגל בן חמו

06/
אלכסנדר מקווין: נסיך גאות ושפל

אחד מרגעי השיא בחזרתה של האופנה למוזיאונים, הוא התערוכה Alexander McQueen: Savage Beauty שהוצגה ב-2011, שנה בלבד לאחר מותו של המעצב אלכסנדר מקווין. התערוכה נרשמה כאחת מהתערוכות המצליחות ביותר בתולדות המטרופוליטן.
ילד הפלא של עולם האופנה החל את דרכו בשולחן החייטות, המריא כמטאור בשמי האופנה וזכה לתהילה על עשייתו החדשנית ופורצת הדרך. יצירות מלאות דמיון ופרובוקציה ייקחו אותנו למסע מלא השראה בחייו של המעצב ששיחק בנועזות עם הגבול שבין אופנה לאמנות. קריאת התיגר של מקווין על מוסכמות האופנה ועל אידיאל היופי היא הגראנד פינאלה במסעה של האופנה מהמסלול אל המוזיאון.


17.6.24           

צילום: מאגר חופשיצילום: מאגר חופשי

הדפדפן שלכם מיושן!

אנא עדכנו את הדפדפן שלכם על מנת לצפות באתר זה באופן תקין.
הורידו מכאן את אחת הגירסאות האחרונות של הדפדפנים:
  • Microsoft Edge Google Chrome Firefox Browser Opera Browser